Mobiele app laten ontwikkelen?

Google Analytics of Firebase : wat kies ik voor mijn app(s)?

Beide producten komen uit de keuken van Google en zelfs de naam van beide producten hebben sterke overeenkomsten. Toch zijn beide producten heel verschillend. Voor de meeste communicatie- en marketingprofessionals is Google Analytics de meest “vertrouwde” en meest gebruikte van beiden. Google Analytics is een analytische tool voor met name websites en webtoepassingen. Google Analytics voor Firebase (Firebase in dit artikel) is specifiek gericht op het tracken van mobiele applicaties.

Hoewel de ontwikkeling en ondersteuning van de mobiele SDK’s van Google Analytics officieel zijn beëindigd door Google en de analyserapporten in Firebase zijn omgedoopt tot ‘Google Analytics voor Firebase’ bestaat er op dit moment nog veel verwarring over de vraag welke analysetool de juiste is voor mobiele apps. Hieronder zetten we de grootste verschillen tussen beiden op een rij.

Appels en peren

Mobiel ontwikkelplatform vs. Analyse tool

Firebase is meer dan een analyse tool (zie ook de “weetjes”). Apps kunnen op afstand geconfigureerd worden. Er kunnen pushberichten worden verzonden aan specifieke “audience groups” of op basis van persoonlijke events. Als ontwikkelaar kan de werking van de app op afstand worden beïnvloed middels “Remote Config”. Google Analytics daarentegen is een pure analyse tool en feitelijk is het vergelijke van beide tools ook een beetje appels met peren vergelijken.

Gebeurtenis

Gebeurtenissen vs. sessies

Firebase maakt gebruik van gegevensmodellen gebaseerd op gebeurtenissen. Dit resulteert in verschillen qua rapportage in vergelijking met Google Analytics. Anders dan Google Analytics, veelal gebaseerd op (webgeoriënteerde) screenview- en sessiegeoriënteerde rapporten, zijn alle rapporten in Firebase gebruikers- of gebeurtenisgericht. Het concept van een ‘sessie’ zoals we die kennen in Google Analytics bestaat niet binnen Firebase.

Nog enkele weetjes

Nog een paar nuttige wetenswaardigheden:

  • Bij Freed missen we toch wel de Real-time view in Google Analytics. Hiermee konden we realtime de gebruikers van onze apps bekijken op ons Freed dashboard. De gegevens binnen Firebase zijn “pas” actueel na ca. 4 tot 6 uren.
  • Indien er fouten en zelfs crashes optreden in apps, dan worden deze geregistreerd in Firebase. Er worden automatisch dan zgn. “audience groups” aangemaakt welke via een pushbericht bereikt kunnen worden om bijvoorbeeld een specifieke update aan te kondigen.
  • Qua performance is de integratie van Firebase minder zwaar en heeft minder impact op de snelheid van de app. Met de huidige generatie devices is dit verschil echter te verwaarlozen.
  • Zoals gezegd; Firebase is veel meer dan een analysetool:
    • Er kunnen bijvoorbeeld A/B tests worden gedaan binnen een app
    • Via “Remote Config” kunnen serverside variabelen worden ingesteld, welke in de app gebruikt kunnen worden om bijvoorbeeld bepaalde configuraties/instellingen op afstand in te stellen in de app.
    • Alle data kan gekoppeld worden met BigQuery zodat de data nog breder gecombineerd en beter geanalyseerd kan worden.

 

Echte liefde

Toch nog teveel gehecht aan Google Analytics?

Dan beslist geen zorgen. Google biedt de mogelijkheid om de gegevens van Firebase te koppelen met Google Analytics. Op deze manier kunnen de rapportages vanuit Firebase nog worden bekeken via de “vertrouwde” interface van Google Analytics.

Wij kiezen als ervaren appontwikkelaars dan ook voor de tool die hier het beste bij aansluit. Voor ons is dit sinds enige tijd overduidelijk Firebase. Wij adviseren kortweg om Google Analytics vooral voor “het web” in te zetten en Firebase voor “apps”.

Heb je nog vragen naar aanleiding van dit artikel? Dan nodigen we je graag uit om een kop koffie of thee te komen in onze O’Freedys pub. Mocht je op een vrijdagmiddag langs willen komen dan heb je kans dat er ook koudere drankjes geserveerd worden.

Delen maar!
Tweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on FacebookShare on Google+